söndag 22 augusti 2010

CVK (Central venkateter)

På fredagen fick jag i rödaste rappet remiss till operation och fick inopererad en kran, eller vad nu fackspråket är, vid axeln. Det lät lite dramatiskt när man berättade för mig om det men var inget alls. Du som skall gå igenom det behöver alltså inte oroa dej varken för det eller för sondmatningen som jag tidigare sa.

Tillbaka på avdelningen kopplade man nu in näring och vätska direkt i ett blodkärl. Medicinen får jag dock fortfarande i sonden och på lördag morgon räckte det med dom få millilitrarna för att utlösa kräkanfall igen.

Idag söndag har jag lyckats ta mig igenom en hel natt visserligen utan speciellt god sömn men utan att kräkas och peppar peppar nu kvart över 9 fortfarande ingen kräkning. Jag har fått en ny typ av medicin mot illamående. Den är långtidsverkande och jag får en på morgon och en på kväll. Efter morgondosen hoppas jag kunna ta mina tabletter.

I dag ser det faktiskt lite mera hoppfullt ut. Jag lyckades lösa ett korsord, läsa dom sista sidorna på en hembygdsbok jag började med för länge sedan. Satt även några timmar och plockade fram gamla visor på youtube: Charles Aznavour, Jaques Brel, Jean Jaques Forlan, Arnaud, Edit Piaf etc.

I morgon är veckans lilla måndagspärs. Strålning på morgonen. cellgift till middag och strålning på kvällen. Om ifall...hoppas jag är bra på tisdag skall jag be att få komma hem nån dag.

1 kommentar:

Therese Johansson sa...

Skönt att träffa dig i dag, pappa och att du såg ut att må lite bättre. Kommer snart och hälsar på en kortis igen. Tänker på dig och saknar dig. Tråkigt att inte kunna springa över och se hur du har det. Tänker på dig. Stor stor kram från din dotter "Es"