torsdag 19 juli 2012

"På västkusten intet nytt" 19 juli 2012

Hej alla EL

Tänkte bara höra av mig så ni inte tror att jag har kilat vidare eller nåt. Det måste vara knepigt att läsa min blogg. Det är samma spänning som i Glamour. Han har ont.Han har inte on.t Det är bättre. Det är sämre. Han skall till läkaren. Han har vart hos läkaren. Hur kul kan det vara? Tack ialla fall för att ni bryr er.

Jag älskar att läsa böcker. Helst med historiskt tema. Jag håller nu på med "Den oövervinnerlige" av Peter Englund. Jag tror att jag har läst den förut men jag har turen att ha så dåligt minne att jag kan läsa om den flera gånger. Vad jag ville säga är att jag hittade ett fantastiskt citat i boken:
3 saker kommer aldrig tillbaka; en avskjuten pil, ett passerat liv och ett uttalat ord.

Tyvärr hittar jag inte tillbaka vem som har skrivit det ursprungligen men det är verkligen tänkbart. Eller hur?

Jag har ju redan skrivit om hur jag känner och har känt det i samband med min sjukdom. Alla "avskjutna pilar" och alla uttalade ord man ångrar. Bäst nu då att vara rädd om det liv man har. Själv tror jag väl att det på något sätt kommer tillbaka men......man kan ju aldrig vara säker. Eller hur?

Idag fick jag ett frågeformulär från en studie som jag gick med på att vara med i när jag fick min diagnos. Första gången jag fick det blev jag förbluffad över vissa frågor. Varför frågade man om detta? Var det verkligen så att det var fler som kände som jag? För att ni skall förstå vad jag talar om har jag skannat en sida av dom 18 jag har fått. Frågorna verkar konstiga men det konstigaste är att dom faktiskt har relevans. I alla fall för några och någon gång.

Jag lyckas inte kopiera över den men här är några av frågorna. Dom skall besvaras med 4 alternativ: inte alls, ibland, ganska ofta, alltid.

Jag känner mig spänd och uppskruvad
Jag uppskattar samma saker som tidigare
Jag får en slags känsla av att något hemskt kommer att hända
Jag kan skratta och se saker från den humoristiska sidan
Oroande tankar kommer för mig
Jag känner mig glad
Jag kan sitta i lugn och ro och känna mig avspänd
Jag känner mig som om jag går på "lågt varv"
Jag får en känsla som om jag hade "fjärilar i magen"
Jag har tappat intresset för mitt utseende
Jag känner mig rastlös som om jag måste vara på språng
Jag ser fram emot saker med glädje
Jag får plötsliga panikkänslor
Jag kan njuta av en bra bok, radio eller tvprogram.

Första gången jag fick formuläret fattade jag inget alls. Nu desto mer. Det finns en mängd andra frågor som är kopplade till smärta, hur man njuter av mat, hur man upplever att vara ibland folk, hur det är att äta ibland folk etc. etc.

Nog tjatat om detta! Läste på löpsedlarna att Magnus Härenstam har blivit sjuk igen i cancer. På ett sätt är det upplyftande att man kan nämna ordet Cancer. Ofta ser man i artiklar och hör på TV att en person har blivit sjuk eller avlidit efter en lång tids sjukdom. Det är naturligtvis tve eggat men jag tror för min del att många hellre vill tala om sin sjukdom. Det är ju inget att skämmas för. Har ni någonsin sett i en dödsannons orsaken till dödsfallet. Man kan tycka att ingen har med det att göra men samtidigt tycker jag att man skall kunna prata om sjukdomar utan skam. Det är liksom att man riskerar att drabbas om man pratar om det eller att man är immun om man inte gör det. Jag kan försäkra er att det inte stämmer.

Detta är bara min personliga åsikt och det finns säker många som tycker tvärtom. I vilket fall; Ha det bra denna härliga sommar. Skogarna är fulla av kantareller och regn är bra för hyn. För varje regndag kommer vi närmare en soldag och kom ihåg:
VARJE DAG OVAN JORD ÄR EN BRA DAG!!!!

Hej svejs


Inga kommentarer: